Friday 30 January 2009

Bantuan dari Nenek Seranti, Tok Melaka, Pak Jaafar (Perubatan Alternatif)

Perubatan tradisional merupakan satu perubatan alternatif. Ayah mempunyai penggalaman yang sangat luarbiasa dan ‘Magic’ berkaitan ini dan kadang-kadang tak tercapai dek akal fikiran kita yang biasa ini. Kisah mereka ini ayah akan cerita sedikit demi sedikit di dalam cerita yang akan datang dimana mereka terlibat. Di sini ayah hanya berikan pengenalan kepada mereka sahaja

Mereka berdua ini adalah seperti yang kita lihat di dalam Expose Mistik dan Misteri Nusantara. Mereka ini berubat mengunakan ayat Al Quran bagaimanapun menggunakan perantaraan iaitu orang yang mereka telah pilih khas untuk berhubung dengan kami atau pesakit mereka. Masing-masing ada teknik tersendiri macamana untuk berhubung dengan mereka dari jauh. Untuk berhubung dengan Nenek Seranti memerlukan kemenyan manakala dengan Tok Melaka hanya dengan sms sahaja.

Untuk makluman sebenarnya pada hari kedua ayah telah mengetahui penyakit anak ayah melalui Pak Hamid perantara Nenek Seranti. Katanya sakit Ajwad ada kaitan dengan jantung cuma ayah yang tidak mengiyakannya kerana masih belum mendapatkan pengesahan doktor.


Perkenalan ayah dengan Nenek Seranti dan Pak Hamid bermula pada tahun 1994. Ketika itu ayah kemalangan motosikal di Pagoh,Muar dan agak parah kerana melibatkan kepala. Ayah pun sikit lagi nak dijemput tuhan ketika itu. Masa tu ayah koma dan hilang ingatan sedikit. Kepala ayah retak sedikit di sebelah kiri bahagian belakang dan ayah lumpuh sebelah muka di sebelah kiri. Sebaik sahaja doktor mengesahkan ayah masih bernyawa, Tok Wak segera berjumpa Pak Hamid meminta bantuan. Dengan zin Allah yang Maha Esa serta pertolongan mereka ayah sedar dari koma. Setelah keluar dari hospital ayah terus berubat dengan Nenek Seranti sehingglah sekarang.

Tok Melaka pula dikenalkan oleh Kak Dibah jiran kami. Ketika anak kami tengah nazak beliau telah memberikan nombor Hand Phone Tok Melaka untuk di SMS kerana kalau call dia tak jawab. Ayah pun cuba. Dari ketika itu berbagai perkara yang luarbiasa dan magic yang ayah saksikan sendiri di dalam perubatan alternatif ini. Selalunya apabila di SMS, Tok Melaka akan jawab, “Insyallah kami akan cuba”. Sebagai bapa yang anaknya seperti telur dihujung tanduk, jawapan sebegini sedikit sebanyak memberikan harapan untuk menempuh hari esok dan seterusnya.

Pengenalan dengan Pak Jaafar ialah pada ketika Ajwad di dalam IJN. Ketika itu Pak Jaafar melawat keluarganya di IJN dan setiap kali melawat beliau akan ke katil Ajwad sambil memerhatinya dengan pandangan yang sayu. Ketika itu saya menegur beliau dan bertanya khabar keluarga beliau. Beliau membalas teguran ayah dan dari situ bermulalah perkenalan kami.

Bagi ayah perubatan moden dan tradisional perlu berjalan seiring kerana ia saling lengkap melengkapi diantara lain. Tok Melaka menggunakan kaedah moden dengan alatan lektrik seperti alat urut dan lain-lain dan ayat Quran. Beliau juga ada reader tersendiri yang kita tidak nampak dan beliau boleh bagi tau dengan tepat ecg, kadar kalesterol, darah dll. Paling terkejut hingga penyebab kepada penyakit kita pun dia boleh bagitau. Contohnya ialah, ayah selalu sakit dan bisa badan. Adakah kerana ayah pernah cedera ketika kemalangan motosikal dahulu atau bermain ragbi ketika muda. Kata beliau, badan bisa kerana angin sejuk yang kena pada badan ketika ulang alik ketempat kerja dengan menaiki motosikal. Yang pelik siapa bagi tau dia ayah pergi kerja naik motosikal. ‘Magic’kan. Manakala Nek Seranti, 100% tradisional dengan akar kayu dan air penawar serta kemenyan. Pak Jaafar pula hanya dengan menggunakan dulang yang si sapukan minyak masak di atasnya dan bacaan doa. Pak Jaafar pun magic juga. Selepas dia menyapu minyak tersebut di seluruh badan Ajwad pantangnya ialah sesiapa yang memakai emas jangan menyentuh Ajwad. Nescaya barang kemas yang emas keemasan itu bertukar menjadi warna putih. Rakan sepejabat Kak Zamani Aishah pernah mengalaminya serta ibu mertua. Cincin mereka bertukar menjadi warna putih sebaik sahaja memegang Ajwad.

No comments:

Post a Comment