Tuesday 10 March 2009

14/12/2003 - Unit Rawatan Rapi Kronorari, IJN (CCU)

Di pagi yang hening, Ibu dan Ajwad dikejarkan ke IJN menaiki ambulan dari Hospital Klang. Ayah mengejar ambulan dari belakang dengan menaiki kereta Iswara Aeroback 1.3 ayah. Maklumlah tak biasa masuk KL. Walaubagaimanapun, ayah tidak dapat mengekori ambulan tersebut kerana beberapa faktor dan antaranya ialah pemandu di Malaysia memang pantang nampak ambulan sepantas kilat mereka akan follow dibelakang tanpa menghiraukan kenapa ambulan tersebut perlu bergerak laju dan siapakah yang mengekori ambulan itu dari belakang. Adakalanya mereka juga lambat ketepi untuk memberi laluan kepada ambulan tersebut. Dalam kesibukan dan ketergesaan itu, akhirnya ayah hanya mendengar bunyi siren dan terperangkap di dalam lautan jam yg hebat itu.

Kami dibawa ke IJN bersama Dr Faizal dari bahagian Paed GH Klang. Sampai di IJN, kami disambut oleh Dr Rozainah. Perawakannya agak tegas dan serius. Rupanya seakan ada kacukan dari bangsa Cina. Setelah membuat pemeriksaan awal Ajwad di masukkan ke wad untuk disediakan bagi membuat prosedur Cardio Cath esok. Untuk makluman, untuk mendapatkan tempat di IJN adalah seperti hendak booking hotel. IJN biasanya tidak menerima sebarang walk in kerana katil adalah terhad. Ajwad pun menunggu seminggu untuk diterima oleh IJN kerana tiada tempat untuknya. Namun, ia menjadi mudah untuk ajwad kerana beliau dirujuk oleh GH Klang.

Malam tersebut, Ajwad telah diletakkan di atas katil khas untuk baby born. Nurse memakaikan baju baby yg cantik untuknya. Keseluruhannya perkhidmatan di IJN amat memuaskan. Nurse cukup terlatih. Malam itu mereka mengambil sample darah Ajwad dan membuat line ditangan beliau. Berdebar menanti hari esok. Ya allah panjangkan umur anakku. Amin..

No comments:

Post a Comment