Tuesday 10 March 2009

15/12/2003 - Cardio Cath

Waktu sekarang menunjukkan pukul 2.30 pagi. Ayah bangun sembahyang hajat memohon agar tuhan memudahkan jalan untuk anak tersayang.

Dr. Khairul Faizah merupkan seorang dr yang sangat baik hati dan begitu mengambil berat tentang pesakitnya. Beliau juga ketika memberikan penerangan kepada kami, dengan sedaya upaya cuba mengolah bahasanya agar tidak menakutkan kami. Namun kami mmg sudah sedia merasa gementar dan takut akan kehilangan anak kami. Dr Faizah menerangkan kepada kami tentang risiko prosedur cardiac-catheterization. Ada kemungkinan ketika prosedur dijalankan mungkin akan ada pendarahan yang banyak serta risko ubat bius yang kuat.

Menurut dr, apabila prosedur Echo di jalankan mereka dapati saluran utama yang menghubungkan jantung ke paru-parunya terlalu sempit seolah-olah seperti tidak kelihatan. Manakala terdapat lubang diantara 2 chamber jantungnya. Ini terjadi kerana darah tidak dapat keluar saluran yang sempit itu maka Tuhan menjadikan lubang tersebut supaya terus ke jantung kanan agar jantung dikirinya tidak 'burst' akibat tekanan darah yang tidak dapat lalu keparu-parunya. Akibat nya darah biru tersebut tidak dapat diproses dan menyebabkan baby akan menjadi biru kerana darah tersebut tidak dapat diproses oleh paru-paru untuk dibekalkan oksigen di dalamnya. Kerana saluran utama itu seakan tiada, Ajwad mempunyai banyak saluran halus ke parunya yang tiada pada manusia normal lain. Ini sedikit sebanyak telah membantu Ajwad untuk survive setakat ini. Kejadian jantung seperti ini dinamakan Tetralogy of Fallot (TOF). Namun begitu, ini akan mengakibatkan satu risiko lain iaitu paru-parunya akan basah terlampau yang akhirnya akan berlaku kerosakan paru-paru pula. Adalah lebih risiko kerana Ajwad tidak boleh bernafas sendiri melainkan dengan bantuan ventilator sahaja. Cardio Cath diperlukan untuk melihat dengan lebih detail untuk merancang prosedur seterusnya. Ajwad masuk operation theater untuk Cardio cath pada pukul 5.30 ptg dan keluar pada pukul 6.55 ptg.

Pukul 9.30 mlm kami berjumpa dengan Dr Faizah untuk bertanyakan keputusan prosidur tersebut. Ketua pakar mengatakan kes ini adalah kes konservatif maknanya dah tak leh buat apa-apa lagi. Ajwad mungkin akan dihantar ke GH Klang semula. Kami tanya sampai bila..Ajwad akan bagitu dan tidak adakah jalan lain untuk selesaikan masalahnya. Dr jawab maaf tiada. Seorang dr lagi menyatakan hidupnya mungkin tidak lama paling awal 3 bulan paling lewat setahun Ajwad akan berada bersama kami. Malam itu kami pulang ke rumah dengan tangisan yang berjurai. Sepanjang perjalanan ayah dan ibu mengalirkan air mata dan tidak berkata apa-apa. Kepala ayah ligat berpusing memikirkan kata-kata dr tersebut serta apa pula tindakan ayah selepas ini. Berdiam diri atau sebaliknya..Wallahualam. Ayah risau mengenangkan Ibu yg baru 2 minggu dalam pantang takut bentan pulak. Malam itu ibu menangis sampai ke pagi sehingga bengkak matanya. Dan ayah seperti biasa tabahkan hati dan bersedia dengan apa yang akan berlaku nanti. Ayah bangun pagi lagi untuk sembahyang hajat dan berdoa semoga Allah SWT memberi jalan kepada Ahmad Ajwad Aqwa.

No comments:

Post a Comment